1. hafta |
Tarihçe: II. Dünya savaşına kadar olan dönem, Soğuk savaş yılları, Şirket ve ülke rekabetleri, Soğuk savaş sonrası bir dünya; Uluslararası Yapı: Sektörün mali durumu, Sektör konsolidasyonu; Dünya Hava Trafiğinin Büyümesini Etkileyen Faktörler: Daha yüksek yaşam standartları, Demografik yapı, Seyahat maliyeti, Serbestleşme (Liberalizasyon), Diğer faktörler; Havacılık Sektörünün Ekonomik Etkisi: Doğrudan etkiler, Dolaylı etki, Uyarılmış ve toplam etki; Gelecek: 2032 ve sonrasında uçaklar, Covid-19 pandemisi ve sonrası |
2. hafta |
Ekonominin Tanımı ve Özellikleri: Bilim olarak iktisat, Sınırsız istekler, Kıt kaynaklar, Kaynakların alternatif kullanımları, Maliyet ve kar hedefleri, Talep, Rekabet; Ekonominin Kapsamı: Mikroekonomi, Hanehalkı, İşletmeler, Fiyatlandırma kararları, Talebin fiyat esnekliği, talebin gelir esnekliği, Çıktı kararları, Marjinal maliyet, piyasa fiyatı, Marjinal gelir, Kapasite kararları |
3. hafta |
Ekonomini Kapsamı: Makro ekonomi, Milli gelir, GSYH, İşgücü ve işsizlik, Doğal işsizlik, Döngüsel işsizlik, Friksiyonel işsizlik, Enflasyon, Tüfe, Üfe, Faiz oranı ve döviz kuru; Ekonomik Sistemler: Laissez-faire kapitalizmi, Komuta ekonomisi, Karma ekonomi, Ekonomide teşvikler, Vergi teşvikleri, Finansal teşvikler, Sübvansiyonlar, Vergi iadeleri, Negatif teşvikler; Piyasa Başarısızlıkları: Dışsallıklar, Pozitif dışsallık, Negatif dışsallık, Rekabet eksikliği |
4. hafta |
Talebin Esasları: Gelir yolcu mili, Talep şedülü/çizelgesi, Talep yasası, Talep eğrisi, Talep fonksiyonu, Açık ve örtük talep fonksiyonları; Hava Taşımacılığı Talebinin Belirleyicileri: Bilet fiyatı, rakip fiyatı, Yolcu geliri, Ekonominin genel görünümü, Diğer belirleyiciler; Hava Taşımacılığı Talebinin Özellikleri: Sürekli dalgalanma, Döngüsellik, Mevsimsellik ve zirve, Yönlü akış, Talep kaynağı |
5. hafta |
Talebin Esnekliği: İkame ile esneklik ilişkisi, Gelir ile esneklik ilişkisi, Uçuş mesafesi ile esneklik ilişkisi, Seyahat amacı ile esneklik ilişkisi, Esneklik türleri, Fiyat esnekliği, Çapraz fiyat esnekliği, Gelir esnekliği; Havayolu Hizmetlerinde Arz: Havayolu hizmetlerinin arzını etkileyen faktörler, Arz fonksiyonu, Havayolu hizmetleri için arzın özellikleri, Havayolu arz-talep dengesi |
6. hafta |
Maliyet Sınıflandırmaları: Zamana göre maliyetler ve batık maliyetler, Toplam, sabit, değişken, ortalama, karma ve marjinal maliyetler, İşletme kaldıracı, Açık, örtük ve fırsat maliyetleri, Muhasebe / ekonomik maliyetler; Maliyet Fonksiyonu: Doğrusal maliyet fonksiyonu, Kübik maliyet fonksiyonu, Yönetsel kararların alınmasında maliyet fonksiyonlarının kullanımı, Ölçek ve kapsam ekonomileri; Havayolu Sektörü Maliyet Yapısı: Doğrudan işletme maliyetleri, Havayolları maliyetlerini karşılamakta neden zorlanırlar; Havayolu Ekonomisinde Ölçek, Kapsam, Yoğunluk, Başa Baş Analizi ve Faaliyet Kaldıracı |
7. hafta |
Ara Sınav |
8. hafta |
Uluslararası Anlaşmaların Tarihçesi: Havana konvansiyonu, Varşova konvansiyonu, 1944 chicago sözleşmesi; Hava Taşımacılığı Serbestlikleri: Transit geçiş, Birinci ve ikinci serbestlik, Hava trafiğinde serbestlikler, Üç, dört ve beşinci serbestlikler, Kabotaj, Altı, yedi, sekiz ve dokuzuncu serbestlikler, Ardışık ve bağımsız kabotaj; Açık Semalar Anlaşmaları: Başlangıç, Açık semalar özellikleri, Açık semaların faydaları |
9. hafta |
Küresel Havayolu İttifakları: İttifak çeşitleri, Stratejik ittifak, Interline, Kod paylaşımı, Küresel havayolu ittifaklarının tarihi, Üç küresel havayolu ittifakı, Star alliance, Oneworld, Skyteam, Üç ittifakın kıyaslanması, Küresel ittifakların faydaları, Tüketicilere sağladığı faydalar, Hizmet sağlayanlara faydaları, Küresel ittifakların dezavantajları, Tüketici açısından dezavantajlar, Hizmet sağlayıcılar açısından dezavantajlar |
10. hafta |
Ekonomik ve Sosyal Etkilere Genel Bakış: Hava yolları, Sivil havacılık, Etki kanalları; Doğrudan, Dolaylı ve Uyarılmış Etkiler: İstihdam, Havaalanları, Dolaylı etkiler, Uyarılmış (Teşvikli) etkiler; Katalitik Etkiler: Turizm sektörü, GSYH, Ticaret, Hava kargo taşımacılığı, Hava trafiği, Verimlilik ve öncü yenilik (ARGE), Yatırım ilişkisi; Covid-19 Etkileri: Tüketiciler, Uçaklar, Yakıt, Emek, Altyapı, Bölgeler, Geleceğe dair basit bir tahmin |
11. hafta |
Sosyal Etkiler: Nitelikli işgücü, Toplumsal yaşamdaki yeri, Felaketlere cevap verebilme, BM, unicef ve hayır kurumlarına destek, Güvenlik kültürü, Havacılığın çevre üzerindeki etkisi, Döngüsel ekonomi, Yeşil imalat (üretim), Eleştirel bir bakış; Türk Hava Yolları (THY): THY’nin ekonomik büyüklüğü ve etkisi, İç ve dış hat bağlantıları, e-ticaret ve kargo, Covid-19 sonrası THY, faaliyet kar ve zararı |
12. hafta |
Tam Rekabet Piyasası: Tam rekabet piyasasının koşulları, tam rekabet piyasası ve etkinlik; Tekel (Monopol) Piyasası: Tekel piyasasının özellikleri, Tekel piyasasında fiyatlandırma ve tüketici memnuniyeti, Tekel piyasası ve havacılık sektörü; Tekelci rekabet (Monopolcü Rekabet) Piyasası: Nitelik farklılaştırması, Bölgesel farklılaştırma, Tekelci rekabet piyasasında fiyat ve çıktı düzeyi; Oligopol Piyasa Yapısı: Oligopol piyasa ve havacılık sektörü, Oligopol piyasaların iki farklı yüzü, Oligopol piyasa modelleri, Oligopol piyasada rekabet |
13. hafta |
Havacılık Sektöründe Emniyetin Temelleri: Kaza, Olay, Havada yakın temas, pilot sapması, Pist ihlali, Hata ve ihlal, Tehlike; Havacılık Sektöründe Emniyetin Evrimi: Etken dönem, Yakın dönem; Havacılıkta Emniyeti Motive Edici Teşvikler: Yolcu tepkileri, İş gücü tepkileri, Finansal kaygılar, Sigorta maliyetleri ve sorumluluk riski, Devlet yaptırımı; Havacılık Sektöründe Emniyet Düzeyini Düşüren Nedenler: Uçuş ekibi hatası, Uçak arızası, Hava şartları, Havaalanı/Hava trafik kontrolü, Bakım faaliyetleri ve diğer faktörler; Havacılıkta Emniyetin temel Ekonomisi ve Organizasyonu |
14. hafta |
Final Sınavı |