Anadolu Üniversitesi Anadolu Üniversitesi
  • Kurumsal
  • Akademik Programlar
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Türkçe
    • Türkçe Türkçe
    • İngilizce İngilizce
Program Profili Kabul ve Kayıt Koşulları Yeterlilik Koşulları ve Kuralları Önceki Öğrenmenin Tanınması Öğretim Elemanları Bölüm Bşk. ve AKTS Koord. Alan Yeterlilikleri Program Yeterlilikleri (Çıktıları) Dersler - AKTS Kredileri Alan & Prog. Yeterlilik İlişkileri Ders - Prog. Yeterlilik İlişkileri Ölçme ve Değerlendirme Mezuniyet Koşulları Üst Derece Programlarına Geçiş İstihdam Olanakları
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Müzik Terapisi Anabilim Dalı
  • Müzik Terapisi Programı (Tezsiz) (YL)
  • Dersler - AKTS Kredileri
  • Müzik Terapi Ekseninde Türk Müziği Tarihi
  • İçerik
  • Tanıtım
  • İçerik
  • Öğrenme Çıktıları
  • Öğretim Yöntem ve Teknikleri
  • Program Çıktılarına Katkısı
  • Ölçme ve Değerlendirme

Haftalar Konular
1. hafta Hunlar, Kök Türk ve Uygur Devletlerinde Müzik: Şaman/kam geleneği, Müziğin sağaltım işlevi irdelenecektir.
2. hafta Türklerin İslamiyeti kabul edişi, Emevi ve Abbasi dönemlerinde müzik ve tıp ilişkisinin incelenmesi
3. hafta Yunan musikisi el yazmalarının tercüme edilmesi ve makam teorisinin yazılmaya başlanması, El Kindi, Farabi, İbn Sina, Zeyle ve İhvan-ı Safa'nın risalelerinin incelenmesi.
4. hafta Büyük Selçuklu İmparatorluğu (1040-1157) döneminin, Anadolu’nun Türklerce fethinin (1071), Anadolu Selçuklu Döneminin (1077-1308) ve Anadolu topraklarında müzik ve tıp ilişkisinin irdelenmesi.
5. hafta Günümüzde halk müziğinde kullanılan teorinin yaratıcısı Safiyüddin Urmevi (ö.1294)'nin yazmalarında müzik, tıp ve psikoloji arasındaki ilişkinin irdelenmesi.
6. hafta Moğol İmparatorluğu (1206-1368) ve Timur İmparatorluğu'nun (1236-1502) siyasi durumu ve bu saraylarda bulunan makam müziği bestecileri ve teorisyenleri; Abdülkadir Meragi (1353-1435)'nin yazmalarında müzik, tıp ve psikoloji arasındaki ilişkinin irdelenmesi.
7. hafta Osmanlı Devletinde müzik tarihi başlangıcı (1299-1921), XV. Yüzyılda musiki alimleri Kırşehirli Yusuf, Bedri Dilşad, Hızır Bin Abdullah, Ahmedoğlu Şükrullah, Şirvani, Hasan Kaşani ve eserlerinde musiki, tıp ve psikoloji konularının irdelenmesi
8. hafta 16. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu'nda Müzik; Pir Sultan Abdal gibi halk müziği temsilcileri, Osmanlı-Safevi çatışması sonucunda Bektaşiliğin kurumsallaşması. Gazi Giray Bora Han ve makam müziği besteleri ve Enderun'da müzik eğitiminin incelenmesi.
9. hafta 17. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu'nda Müzik, Türk makam müziğinin özgünlüğünü kazanması, besteciler Ali Ufki, Hafız Post, Buhurizade Mustafa Itri, Seyyid Nuh ve Karacaoğlan'ın eserlerinin incelenmesi.
10. hafta Osmanlıda Mehter Teşkilatı, XVIII. Yüzyılda Osmanlıda musiki, Lale Devri ve Gerileme Dönemi, Dönemin bestecileri Nâyi Osman Dede, Kemâni Hızır Ağa, Dimitri Kantemir, Sultan I. Mahmud, Enfi Hasan Ağa, Ebubekir Ağa, Dilhayat Kalfa, Abdülhalim Ağa, Zaharya, Vardakosta Ahmed Ağa, Tanbûri Mustafa Çavuş, Hacı Sadullah Ağa, Hafız Şeyda, Künhî Abdürrahim Dede.
11. hafta Türleri ve biçimleri ile Dini Türk Müziği, 13. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Mevleviyye Tarikatı, Kadızadeliler hareketi ve Mevlevilik ile musikiye negatif etkileri irdelenir. Mevleviyye tarikatının terapötik yönünün erdelenmesi.
12. hafta 19. Yüzyılda Osmanlıda Türk Musikisi, III. Selim ve Ekolü, Tanbûrî İshak (İzak) (1745-1814), Hamamcıoğlu İsmail Dede Efendi (1767-1846), Dellalzade İsmail Efendi (1797-1869), Zeki Mehmed Ağa, Şâkir Ağa, Kazasker Mustafa İzzet Efendi (1801-1876), Hacı Arif Bey (1831-1885), Enderuni Ali Bey (1831-1899), Nikoğos Ağa, Şevki Bey, Rıfat Bey adlı besteciler ve eserleri irdelenir.
13. hafta 1826 II. Mahmut Dönemi Mehterhane’nin Kaldırılması, Batılılaşma hareketinin etkisiyle Müzikay-ı Hümâyun bünyesinde Saray Orkestrası’nın kurulması, Matbaanın yaygınlaşması, Gazetelerin kurulması, Okullaşmanın yaygınlaşması, Batılılaşma etkisinde Osmanlı kentleşmesi, Şehirleşme aşamasında makam müziği mekanları, Fonograf ve Gramofonun icatlarıyla müziğin yaygınlaşması, Hampartsum notasyonu ve Batı notasyonunun yaygınlaşması ile Makam müziği çalgıları öğrenenlerin artması konuları irdelenir.
14. hafta Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulması, Atatürk ve İnönü döneminin kültür ve sanat politikaları, müzik devriminde Ziya Gökalp'in yaklaşımının benimsenmesi, 1926'da Dar'ül Elhan'dan makam icra eğitiminin kaldırılması ve - 1976 yılına kadar makam müziği icracılarının eğitim kurumu bulamamaları ve 1934-1936 yılları arasında makam müziğinin radyo yayınlarından kaldırılması; Rauf Yekta Bey, Sadettin Arel ve Subhi Ezgi ile bunların makam musikisi teorisine etkileri ve katkıları ile kültür ve sanat politikaları ile makam müziğinin Menderes dönemindeki görünümü müzik bağlamında incelenir.

  • Kurumsal
  • İsim ve Adres
  • Akademik Takvim
  • Yönetim Kadrosu
  • Kurum Hakkında
  • Akademik Programlar
  • Genel Kabul Şartları
  • Önceki Öğrenmenin Tanınması
  • Kayıt İşlemleri
  • AKTS Kredi Sistemi
  • Akademik Danışmanlık
  • Akademik Programlar
  • Doktora / Sanatta Yeterlik
  • Yüksek Lisans
  • Lisans
  • Önlisans
  • Açık ve Uzaktan Eğitim Sistemi
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Şehirde Yaşam
  • Konaklama
  • Beslenme Olanakları
  • Tıbbi Olanaklar
  • Engelli Öğrenci Olanakları
  • Sigorta
  • Maddi Destek
  • Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Öğrenim Olanakları
  • Uluslararası Programlar
  • Değişim Öğrencileri için Pratik Bilgiler
  • Dil Kursları
  • Staj
  • Sosyal Yaşam ve Spor Olanakları
  • Öğrenci Kulüpleri