1. hafta |
Hunlar, Kök Türk ve Uygur Devletlerinde Müzik: Şaman/kam geleneği, Müziğin sağaltım işlevi irdelenecektir. |
2. hafta |
Türklerin İslamiyeti kabul edişi, Emevi ve Abbasi dönemlerinde müzik ve tıp ilişkisinin incelenmesi |
3. hafta |
Yunan musikisi el yazmalarının tercüme edilmesi ve makam teorisinin yazılmaya başlanması, El Kindi, Farabi, İbn Sina, Zeyle ve İhvan-ı Safa'nın risalelerinin incelenmesi. |
4. hafta |
Büyük Selçuklu İmparatorluğu (1040-1157) döneminin, Anadolu’nun Türklerce fethinin (1071), Anadolu Selçuklu Döneminin (1077-1308) ve Anadolu topraklarında müzik ve tıp ilişkisinin irdelenmesi. |
5. hafta |
Günümüzde halk müziğinde kullanılan teorinin yaratıcısı Safiyüddin Urmevi (ö.1294)'nin yazmalarında müzik, tıp ve psikoloji arasındaki ilişkinin irdelenmesi. |
6. hafta |
Moğol İmparatorluğu (1206-1368) ve Timur İmparatorluğu'nun (1236-1502) siyasi durumu ve bu saraylarda bulunan makam müziği bestecileri ve teorisyenleri; Abdülkadir Meragi (1353-1435)'nin yazmalarında müzik, tıp ve psikoloji arasındaki ilişkinin irdelenmesi. |
7. hafta |
Osmanlı Devletinde müzik tarihi başlangıcı (1299-1921), XV. Yüzyılda musiki alimleri Kırşehirli Yusuf, Bedri Dilşad, Hızır Bin Abdullah, Ahmedoğlu Şükrullah, Şirvani, Hasan Kaşani ve eserlerinde musiki, tıp ve psikoloji konularının irdelenmesi |
8. hafta |
16. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu'nda Müzik; Pir Sultan Abdal gibi halk müziği temsilcileri, Osmanlı-Safevi çatışması sonucunda Bektaşiliğin kurumsallaşması. Gazi Giray Bora Han ve makam müziği besteleri ve Enderun'da müzik eğitiminin incelenmesi. |
9. hafta |
17. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu'nda Müzik, Türk makam müziğinin özgünlüğünü kazanması, besteciler Ali Ufki, Hafız Post, Buhurizade Mustafa Itri, Seyyid Nuh ve Karacaoğlan'ın eserlerinin incelenmesi. |
10. hafta |
Osmanlıda Mehter Teşkilatı, XVIII. Yüzyılda Osmanlıda musiki, Lale Devri ve Gerileme Dönemi, Dönemin bestecileri Nâyi Osman Dede, Kemâni Hızır Ağa, Dimitri Kantemir, Sultan I. Mahmud, Enfi Hasan Ağa, Ebubekir Ağa, Dilhayat Kalfa, Abdülhalim Ağa, Zaharya, Vardakosta Ahmed Ağa, Tanbûri Mustafa Çavuş, Hacı Sadullah Ağa, Hafız Şeyda, Künhî Abdürrahim Dede. |
11. hafta |
Türleri ve biçimleri ile Dini Türk Müziği, 13. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Mevleviyye Tarikatı, Kadızadeliler hareketi ve Mevlevilik ile musikiye negatif etkileri irdelenir. Mevleviyye tarikatının terapötik yönünün erdelenmesi. |
12. hafta |
19. Yüzyılda Osmanlıda Türk Musikisi, III. Selim ve Ekolü, Tanbûrî İshak (İzak) (1745-1814), Hamamcıoğlu İsmail Dede Efendi (1767-1846), Dellalzade İsmail Efendi (1797-1869), Zeki Mehmed Ağa, Şâkir Ağa, Kazasker Mustafa İzzet Efendi (1801-1876), Hacı Arif Bey (1831-1885), Enderuni Ali Bey (1831-1899), Nikoğos Ağa, Şevki Bey, Rıfat Bey adlı besteciler ve eserleri irdelenir. |
13. hafta |
1826 II. Mahmut Dönemi Mehterhane’nin Kaldırılması, Batılılaşma hareketinin etkisiyle Müzikay-ı Hümâyun bünyesinde Saray Orkestrası’nın kurulması, Matbaanın yaygınlaşması, Gazetelerin kurulması, Okullaşmanın yaygınlaşması, Batılılaşma etkisinde Osmanlı kentleşmesi, Şehirleşme aşamasında makam müziği mekanları, Fonograf ve Gramofonun icatlarıyla müziğin yaygınlaşması, Hampartsum notasyonu ve Batı notasyonunun yaygınlaşması ile Makam müziği çalgıları öğrenenlerin artması konuları irdelenir. |
14. hafta |
Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulması, Atatürk ve İnönü döneminin kültür ve sanat politikaları, müzik devriminde Ziya Gökalp'in yaklaşımının benimsenmesi, 1926'da Dar'ül Elhan'dan makam icra eğitiminin kaldırılması ve - 1976 yılına kadar makam müziği icracılarının eğitim kurumu bulamamaları ve 1934-1936 yılları arasında makam müziğinin radyo yayınlarından kaldırılması; Rauf Yekta Bey, Sadettin Arel ve Subhi Ezgi ile bunların makam musikisi teorisine etkileri ve katkıları ile kültür ve sanat politikaları ile makam müziğinin Menderes dönemindeki görünümü müzik bağlamında incelenir. |