Anadolu Üniversitesi Anadolu Üniversitesi
  • Kurumsal
  • Akademik Programlar
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Türkçe
    • Türkçe Türkçe
    • İngilizce İngilizce
Program Profili Kabul ve Kayıt Koşulları Yeterlilik Koşulları ve Kuralları Önceki Öğrenmenin Tanınması Öğretim Elemanları Bölüm Bşk. ve AKTS Koord. Alan Yeterlilikleri Program Yeterlilikleri (Çıktıları) Dersler - AKTS Kredileri Alan & Prog. Yeterlilik İlişkileri Ders - Prog. Yeterlilik İlişkileri Ölçme ve Değerlendirme Mezuniyet Koşulları Üst Derece Programlarına Geçiş İstihdam Olanakları
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Temel Eğitim Anabilim Dalı
  • Temel Eğitim Anabilim Dalı (Tezli) (YL)
  • Okul Öncesi Eğitimi Programı (Tezli) (YL)
  • Dersler - AKTS Kredileri
  • Erken Çocuklukta Erken Okuryazarlık Eğitimi
  • Tanıtım
  • Tanıtım
  • İçerik
  • Öğrenme Çıktıları
  • Öğretim Yöntem ve Teknikleri
  • Program Çıktılarına Katkısı
  • Ölçme ve Değerlendirme

Ders Adı Ders Kodu Zorunlu/Seçmeli Teori + Uygulama AKTS
Erken Çocuklukta Erken Okuryazarlık Eğitimi OKÖ513 I.YARIYIL 3+0 7.5
Ders Dili Türkçe
Ders Türü Seçmeli Dersler
Öğretim Elemanları DOÇ. DR. ASLI YILDIRIM
Dersin Veriliş Biçimi Bu dersin veriliş biçimi yüz yüzedir.
Dersin Önkoşulları Bu dersin ön yada eş koşulu bulunmamaktadır.
Önerilen Dersler -
Okuma Listesi • Akdal, D., & Kargın, T. (2019). Sesbilgisel farkındalık becerilerini desteklemeye yönelik SESFAR müdahale programının etkililiğinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2609-2620• Altun, D., & Tantekin Erden, F. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının erken okuryazarlık ile ilgili görüşleri ve staj uygulamaları. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1), 241 - 261. • Altun, D., Erden, F. T., & Snow, C. E. (2016). Filizlenen okuryazarlık: Okul öncesi dönem ses ve yazı farkındalığı becerilerini besleyen ev-içi kaynakların incelenmesi. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı içinde, Ö. Demirel & S. Dinçer (Ed), (s. 505-530).• Bayraktar, V. & Temel, F. (2014). Okuma-yazmaya hazırlık eğitim programının çocukların okuma-yazma becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 8-22.• Catts, H. W., Gillispie, M., Leonard, L. B., Kail, R. V. & Miller, C. A. (2002). The role of speed of processing, rapid naming, and phonological awareness in reading achievement. Journal of Learning Disabilities, 35(6), 509-524.• Christie, J. F. (2007). The Scientifically Based Reading Research Approach to early literacy instruction. In Justice, L. M & Vukelich, C. (Eds.), Achieving excellence in preschool literacy instruction (pp. 25-40). New York: The Guilford Press.• Çetin, Ö. Ş., Gülhan, M., & Katrancı, M. (2018). A study on the effect of pre-school education on early literacy skills. International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 201-221.• Dickinson, D. K., & Neuman, S. B. (Eds.). (2007). Handbook of early literacy research (Vol. 2). Guilford Press.• Ehri, L. C., Nunes, S. R., Willows, D. M., Schuster, B. V., Yaghoub-Zadeh, Z. and Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel’s meta-analysis. Reading Research Quarterly, 36 (3), 250-287• Erbaş, R. H. & Ağmaz, R. F. (Ed.) (2020). Erken okuryazarlık becerilerinin gelişiminde teknoloji kullanımı. Pegem Akademi.• Ergül. C., Karaman, G., Akoğlu, G., Tufan, M., Dolunay-Sarıca, A., & Bahap-Kudret, Z. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin “erken okuryazarlık” kavramına ilişkin bilgi düzeyleri ve sınıf uygulamaları. İlköğretim Online, 13(4), 1451-1472.• Foster, T. D., Froyen, L. C., Skibbe, L. E., Bowles, R. P., & Decker, K. B. (2016). Fathers’ and mothers’ home learning environments and children’s early academic outcomes. Reading and Writing, 29(9), 1845-1863• Gillon, G. T. (2007). Phonological awareness: From research to practice. New York, NY: Guilford Press.• Güldenoğlu, B., Kargın, T., & Ergül, C. (2016). Sesbilgisel farkındalık becerilerinin okuma ve okuduğunu anlama üzerindeki etkisi: Boylamsal bir çalışma. Elementary Education Online, 15(1), 251-272.• Hindman, A. H., & Wasik, B. A. (2011). Measuring teachers’ knowledge about early language and literacy: Practical implications and considerations. NHSA Dialog, 14(4), 351-356.• International Reading Association, & National Association for Education of Young Children (1998). Learning to read and write: Developmentally appropriate practices for young children. http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/PSREAD98.PDF • Justice, L. M. and Ezell, H. K. (2001). Written language awareness in preschool children from low-income households: A descriptive analysis. Communication Disorders Quarterly, 22, 123-134. • Justice, L. M. and Pullen, P. C. (2003). Promising interventions for promoting emergent literacy: Three evidence based approach. Teaching Exceptional Children, 23(3), 99-113.• Karaman, G. (2006). Anasınıfına devam eden farklı sosyo-kültürel seviyedeki çocukların fonolojik duyarlılıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi• Kargın, T. , Altun, D, & Güldenoğlu, İ. B. (2021) Değerlendirmeden uygulamaya tüm yönleriyle erken okuryazarlık. Pegem Akademi. • Kartal, G., Babur, N., & Erçetin, G. (2016). Training for phonological awareness in an orthographically transparent language in two different modalities. Reading and Writing Quarterly, 32, 550-579• Lefebvre, P., Trudeau, N. and Suttun,A. (2011). Enhancing vocabulary, print awarenessand phonological awareness through shared storybook reading with low-income preschoolers. Journal of Childhood Litearcy, 11 (4), 453-479.• Lonigan, C. J., Burgess, S. R., & Anthony, J. L. (2000). Development of emergent literacy and early reading skills in preschool children: evidence from a latent-variable longitudinal study. Developmental Psychology, 36(5), 596-613.• Lundberg, I., Larsman, P. and Strid, A. (2012). Development of phonological awareness during the preschool year: The influence of gender and socio-economic status. Reading And Writing: An Interdisciplinary Journal, 25(2), 305-320.• National Early Literacy Panel, (2009). Developing early literacy: Report of the National Early Literacy Panel. Washington, DC: National Institute for Literacy. Available at http://www.nifl.gov/earlychildhood/NELP/ NELPreport.html• Neuman, S. B., & Dickinson, D. K. (Eds.). (2011). Handbook of Early Literacy Research, Volume 3 (Vol. 3). Guilford Press.• Neuman, S. B., Copple, C. and Bredekamp, S. (2000). Learning to read and write. Developmentally appropriate practice for children. Washington, DC: NAEYC.• Özcan, A. O., & Özcan, A. F. (2014). Türk çocuklarının ses gelişim özellikleri ve ilk okuma yazma öğrenme. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 67-86.• Parpucu, N. & Güler Yıldız, T. (2020). Okul öncesi öğretmenleri sesbilgisel farkındalık eğitimine ilişkin neler biliyor, neler yapıyor ve nelere ihtiyaç duyuyor?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education). Erken görünüm. DOI : 10.16986/HUJE.2020062664• Parpucu, N., & Dinç, B. (2017). Seslerin Renkli Dünyası Programının okul öncesi çocukların fonolojik farkındalık becerileri üzerindeki etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(192), 233-261. • Parpucu, N., & Dinç, B. (2018). Okul öncesi eğitimde bir erken okuryazarlık becerisi: Fonolojik farkındalık. Ankara: Anı Yayıncılık. • Phillips, B.M., Clancy-Menchetti, J. & Lonigan, C. J. (2008). Successful phonological awareness instruction with preschool children: Lessons from the classroom. Topics in Early Childhood Special Education, 28 (1), 3-17.• Polat, Ö. (Ed.) (2019). Adım adım ilkokula başlamak okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Anı Yayıncılık. • Powell, D. R., Diamond, K. E., Burchinal, M. R., & Koehler, M. J. (2010). Effects of an early literacy professional development intervention on Head Start teachers and children. Journal of Educational Psychology, 102(2), 299.• Sarı, B. & Aktan Acar, E. (2013). Erken çocukluk dönemi fonolojik duyarlılık ölçeğinin (EÇDFDÖ) geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2195-2215.• Temel, F. (Ed. ), (2014). Dil ve erken okuryazarlık. Hedef Yayıncılık. • Torgesen, J. K. & Mathes, P. G. (2000). A basic guide to understanding assessing and teaching phonological awareness. Texas: Pro-Ed.• Turan, F., ve Akoğlu, G. (2011). Okul öncesi dönemde sesbilgisel farkındalık eğitimi. Eğitim ve Bilim,36 (161) 64-75.• Uludağ, G. & Durmuş, T. (Ed.) (2020). Erken okuryazarlık eğitimi. Nobel Yayınevi. • United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO). (2004). The plurality of literacy and its implications for policies and programmes. (ED-2004/WS/31 cld. 16763). Paris: Author.• Wasik, B. A., & Hindman, A. H. (2011). Improving vocabulary and pre-literacy skills of at-risk preschoolers through teacher professional development. Journal of Educational Psychology, 103(2), 455.• Whitehurst, G. J., & Lonigan, C. J. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69, 848-872.
Değerlendirme Sunumlar, yansıtma yazıları ve proje önerisi
Staj & Uygulama Bu ders için uygun değildir.
Katalog İçeriği Tarihsel Gelişim: Geleneksel hazırbulunuşluk bakış açısı, Erken okuryazarlık bakış açısı, Bilimsel dayanaklı okuma araştırmaları bakış açısı; Dil ve Erken Okuryazarlık İlişkisi; Erken Okuryazarlık Becerileri: Sözcük bilgisi, Yazı farkındalığı, Alfabe ve harf bilgisi, Sesbilgisel farkındalık; Erken Okuryazarlık Becerilerini Değerlendirme Yöntemleri: Formel/Biçimsel değerlendirme araçları, İnformel/Biçimsel olmayan değerlendirme araçları; Erken Okuryazarlık Gelişimini Destekleyici Unsurlar: Ev okuryazarlık ortamı, Kitap okuma programları, Dijital öğrenme ortamları; Erken Çocuklukta Dijital Okuryazarlık.

  • Kurumsal
  • İsim ve Adres
  • Akademik Takvim
  • Yönetim Kadrosu
  • Kurum Hakkında
  • Akademik Programlar
  • Genel Kabul Şartları
  • Önceki Öğrenmenin Tanınması
  • Kayıt İşlemleri
  • AKTS Kredi Sistemi
  • Akademik Danışmanlık
  • Akademik Programlar
  • Doktora / Sanatta Yeterlik
  • Yüksek Lisans
  • Lisans
  • Önlisans
  • Açık ve Uzaktan Eğitim Sistemi
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Şehirde Yaşam
  • Konaklama
  • Beslenme Olanakları
  • Tıbbi Olanaklar
  • Engelli Öğrenci Olanakları
  • Sigorta
  • Maddi Destek
  • Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
  • Öğrenci İçin Bilgi
  • Öğrenim Olanakları
  • Uluslararası Programlar
  • Değişim Öğrencileri için Pratik Bilgiler
  • Dil Kursları
  • Staj
  • Sosyal Yaşam ve Spor Olanakları
  • Öğrenci Kulüpleri