Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Faculty of Humanities
  • Department of Sociology
  • Course Structure Diagram with Credits
  • Sociology of Education
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
Sociology of Education SOS463 VII. SEMESTER 3+0 4.5
Language of Instruction Türkçe
Course Type Area Elective Courses
Course Instructor(s) PROF. DR. FUAT GÜLLÜPINAR
Mode of Delivery The mode of delivery of this course is Face to face
Prerequisites There is no prerequisite or co-requisite for this course.
Courses Recomended N/A
Recommended Reading List Apple, Michael, W. (2006) “Teknik Bilgi, Sapma ve Devlet: Kültürün Metalaşması,” Eğitim ve İktidar, s. 81-107.Apple, Michael, W. (2004) Neoliberalizm ve Eğitim Politikaları Üzerine Eleştirel Yazılar, Eğitimsen Yayınları: Ankara, s. 95-188. Tural Kurul, N. (2004) “Tarihte Üniversiteler,” içinde, Küreselleşme ve Üniversiteler, Kök Yayıncılık: Ankara, s. 15-58.Giroux H. A. (2007) “Yüksek Öğretim Bir Şirket Logosuna Sığdırılamaz,” içindeGiroux, Henry, A. Eleştirel Pedagoji ve Neoliberalizm, Kalkedon: İstanbul: s. 63-103. Giroux H. A. (2008) “Yüksek Öğrenime Karşı Şirket Savaşı” içinde Giroux H. A. Eleştirel Pedagojinin Vaadi, Kalkedon: İstanbul: s. 85-118.Nohl, Arnd M. ( 2009)“Klasik Kültürlerarası Pedagoji,” içinde Kültürlerarası Pedagoji, Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul, s. 45-93.Nohl, Arnd M. ( 2009) “Ayrımcılık Karşıtı Pedagoji,” içinde Kültürlerarası Pedagoji, Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul, s. 95-126.Bora, T. (2009) “Ders Kitaplarinda Milliyetçilik: Siz Bu Ülke İçin Neler Yapmayı Düşünüyorsunuz?” Ders Kitaplarında İnsan Hakları II: Tarama Sonuçları, (Der.) Gürel Tüzün, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, s. 115-141.
Altınay, Ayşe Gül (2009) “‘Can Veririm, Kan Dökerim’: Ders Kitaplarında Militarizm”, Ders Kitaplarında İnsan Hakları II: Tarama Sonuçları, (Der.) Gürel Tüzün, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, s.143-165.Kaplan, İ. (2002) “Milli Eğitim İdeolojisi”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt. 4 Milliyetçilik, Tanıl Bora (editör), İstanbul: İletişim, s. 788–799. Kaynar, Mete K. (2003) “Türk Milli Talim ve Terbiye Sistemi”, Özgür Üniversite Forumu – Eğitim Neye Yarar?, Sayı: 23, Temmuz-Eylül, s. 24-42.
- Öztürk, M. (2009) “Tarih Ders Kitapları ve İnsan Haklarına Dair: Bazı Satırbaşları,” Ders Kitaplarında Insan Hakları II: Tarama Sonuçları, (Der.) Gürel Tüzün, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, s. 243-274.Kahyaoğlu, D. (2009) Yeni Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının İnsan Hakları Ölçütlerine Göre Değerlendirilmesi, Ders Kitaplarında Insan Hakları II: Tarama Sonuçları, (Der.) Gürel Tüzün, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, s. 195-241Irzık, G. (2009) “Felsefe Grubu Ders Kitaplarında İnsan Hakları,” Ders Kitaplarında Insan Hakları II: Tarama Sonuçları, (Der.) Gürel Tüzün, İstanbul: Tarih Vakfi Yayınları, s. 291-311.Çayır, K. (2009) “Yeni Ders Kitaplarında İnsan Hakları Eğitimi,” Ders Kitaplarında Insan Hakları II: Tarama Sonuçları, (Der.) Gürel Tüzün, İstanbul: Tarih Vakfi Yayınları, s. 57-74.Öztürk, C. (1999) “Cumhuriyet Döneminde Öğretmen Yetiştirme,” 75 Yılda Eğitim, Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul, s. 283-311.Gök, F. ve Okçabol, R. (1999) “Öğretmen Profili Araştırma Raporu, 75 Yılda Eğitim, Tarih Vakfı Yayınları: İstanbul, s. 359-373.Bağcı, E. (2010) Neoliberalizm ve Yaşam Boyu Eğitim: Gerçeği Gizleyen Büyülü Sözler, Eğitim, Bilim, Toplum, cilt: 8 (30), s. 53-76.
Assessment methods and criteria 1 Midterm exam and 1 Final Exam
Work Placement N/A
Catalog Content Sociological Concepts of Education; Equality of Opportunity and Stratification; Contemporary Theories of Sociology of Education: Functionalism, Cultural capital; The Turkish Education System; The Policy of Education in the Republican Turkey and Problems; Class, Equality and Education; Gender and Education; Globalization and Education: Information society, Technology and education; Neo-liberal Politics and Education; New Discourses on Education and Critiques: "Lifelong education"; EducationEmployment Relations; Total Quality Management and Accreditation; European Union and Education; University and Education: Human rights and rights of Education and universal values

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations