Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Graduate School
  • Department of Special Education
  • (Non-Thesis) Master of Arts (MA) Degree
  • Autism Spectrum Disorders in Early Childhood
  • Course Structure Diagram with Credits
  • Relationship-Develop. Interven. in Autism Spectrum Disorder.
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
Relationship-Develop. Interven. in Autism Spectrum Disorder. EOB504 II. SEMESTER 3+0 6.0
Language of Instruction Türkçe
Course Type Elective Courses
Course Instructor(s) PROF. DR. İBRAHİM HALİL DİKEN
Mode of Delivery Distance Education
Prerequisites There is no prerequisite.
Courses Recomended There is no Recommended optional programme component.
Recommended Reading List • Çelik, S. (2019, Ocak). Okulöncesi Öğretmenlerine Yönelik Olarak Geliştirilen Yüz Yüze Ve Web Tabanli Doğal Öğretim Öğretmen Eğitimi Programi (Odöp)'Nin Etkiliğinin İncelenmesi, Anadolu Üniversitesi, Eğtm Blm Enst, DR Tezi• Akkös, C. (2019, Ocak). Fizyoterapistlerin gelişimsel yetersizliği olan çocuklar ile etkileşimlerinin niteliğini artırmaya yönelik yetişkin eğitimi uygulamaları'nın etkililiği, Anadolu Üniversitesi, Eğtm Blm Enst, DR Tezi• Down Sendromlu Çocuğu Olan Ebeveynlere Yönelik Geliştirilen Doğal Öğretime Dayalı Tomris, G. (2018, Aralık). Erken Müdahale (DÖDEM) Programının Ebeveyn ve Çocukları Üzerindeki Etkililiği, Anadolu Üniversitesi, Eğtm Blm Enst, DR Tezi• Tuna, M. (2015). Sınıfında özel gereksinimli öğrencisi olan okul öncesi öğretmenlerinin doğal öğretim sürecine ilişkin bakış açılarının incelenmesi, Anadolu Üniversitesi, Eğtm Blm Enst, YL Tezi• Toper Korkmaz, Ö. (2015, Ocak). Eve Dayalı Olarak Gerçekleştirilen Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta Müdahale Programının (ETEÇOM) Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Çocuklar ile Anneleri Üzerindeki Etkililiği. Anadolu Üniversitesi, Eğtm Blm Enst DR Tezi Karaaslan, Ö. (2010, Ekim). Etkileşime Dayalı Erken Eğitim Programı (EDEP)’nın gelişimsel yetersizliği olan çocuklar ve anneleri ile etkililiği. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, DR Tezi• Eliçin, Ö., & Diken, İ. H. (2011). Türkiye’de Yaygın Gelişimsel Bozukluklar Alanında Gerçekleştirilen Lisansüstü Tez Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi (Reviewing graduate studies (master thesis and doctoral dissertations) regarding pervasive developmental disorders carried out between 1990-2011 in Turkey). Özel Eğitim Dergisi, 12(2),17-44. • Diken, Ö., Topbaş, S. ve Diken, İ. H. (2009). Ebeveyn Davranışını Değerlendirme Ölçeği (EDDÖ) ile Çocuk Davranışını Değerlendirme Ölçeği (ÇDDÖ)’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Özel Eğitim Dergisi, 10(2), 41-60.• Aksoy, V. & Diken, İ. H. (2009). Ebeveyn öz yeterlik algıları ile gelişimi risk altında olan çocukların gelişimleri arasındaki ilişkileri inceleyen araştırmalara bir bakış (A narrative literature review of studies on relationship between the parental self-efficacy levels and development of young children). Özel Eğitim Dergisi, 10(1), 59-68.• Diken, İ.H. & Bakalloğlu, H. (2016). Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu (Eş Editörler). Ankara: Pegem Akademi.• Diken, İ.H. (2015). 0-36 Aylık Gelişimi Risk Altında Olan Çocuklar için Gelişimsel Destek Programı (Editör). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.• Diken, İ.H. (2015). 0-36 Aylık Gelişimi Risk Altında Olan Çocuklar için Gelişimsel Destek Programı Değerlendirme Formu (Editör). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.• Diken, İ.H. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Doğal Ortamlarda Öğretim: Örnek olaylarla ve resimlerle zenginleştirilmiş anne-baba ve eğitimci el kitabı, (Revize edilmiş 5.baskı). Ankara: Eğiten Kitap.• Diken, İ.H. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Dil Becerilerini Geliştirme: Örnek olaylarla ve resimlerle zenginleştirilmiş anne-baba ve eğitimci el kitabı,  (Revize edilmiş 5.baskı). Ankara: Eğiten Kitap.• Diken, İ.H. (2013). Gelişim Geriliği/Yetersizliği olan Çocuklar, Aileleri, Eğitimcileri ve Uzmanlarına Yönelik Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta Müdahale Programı: ETEÇOM Hakkında & ETEÇOM Formları (Kitap 1). Ankara: Eğiten Kitap.• Diken, İ.H. (2013). Gelişim Geriliği/Yetersizliği olan Çocuklar, Aileleri, Eğitimcileri ve Uzmanlarına Yönelik Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta Müdahale Programı: ETEÇOM Stratejileri (Kitap 2). Ankara: Eğiten Kitap.• Diken, İ.H. (2013). Gelişim Geriliği/Yetersizliği olan Çocuklar, Aileleri, Eğitimcileri ve Uzmanlarına Yönelik Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta Müdahale Programı: ETEÇOM BİLGİ NOTLARI (Kitap 3). Ankara: Eğiten Kitap.• Diken, İ.H. (2013). "Okul Öncesi Kaynaştırma Ortamlarında Doğal Öğretim". Okul Öncesinde Kaynaştırma (Editörler: Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu ve Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu). Ankara: Kök Yayıncılık.• Sucuoğlu, B., Diken, İ. H., Demir, Ş., Ünlü, E., & Şen, A. (2010). Özel Eğitim Terimler Sözlüğü. Ankara: MAYA Akademi Yay.• Diken, İ.H. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi (Editör). Ankara:Pegem Akademi.• Diken, İ.H. (2008). "Okulöncesinde Psiko-sosyal Gelişim". Erken Çocukluk Döneminde Gelişim,(Editör, E. Ceyhan). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları.• Diken, İ.H. (2008). "Bebeklikte Bilişsel Gelişim". Erken Çocukluk Döneminde Gelişim,    (Ed. E. Ceyhan). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları.• Diken, İ. H. (2008). "Psikolojinin Biyolojik Temelleri." Psikoloji ve Eğitim Psikolojisi (Editör G. Can).Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Assessment methods and criteria 1 Mid Term and 1 Final Exam and Applied Homeworks will be used as assessment processes.
Work Placement Even though there is no work placement, there will be applied homeworks.
Catalog Content Relationship-Based Interventions in Autism Spectrum Disorders: Definition and characteristics; Developmental Interventions in Autism Spectrum Disorders: Definition and characteristics; Relationship-Based theories in in Autism Spectrum Disorders; Developmental theories in Autism Spectrum Disorders; Practice Examples and strategies of Relationship-Based Interventions for children (0-6 ages) with Autism Spectrum Disorders; Practice Examples and strategies of Developmental Interventions for children (0-6 ages) with Autism Spectrum Disorders; Evaluation of Practicum Videos.

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations