Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Graduate School
  • Department of Primary Education
  • Master of Arts (MA) Degree
  • Program in Primary School Education
  • Course Structure Diagram with Credits
  • New Trends in Art Education
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
New Trends in Art Education SAN504 II. SEMESTER 3+0 7.5
Language of Instruction Türkçe
Course Type Elective Courses
Course Instructor(s) PROF. DR. BURÇİN TÜRKCAN
Mode of Delivery The mode of delivery of this course is face to face.
Prerequisites There is no prerequisite or co-requisite for this course.
Courses Recomended None
Recommended Reading List Akın, N. O. (2006). İlköğretim görsel sanatlar eğitiminde estetik öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Alakuş, A. O. (2009). Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi. (Ed. A. O. Alakuş ve L. Mercin). Ankara: Pegem A Yayıncılık.Anderson, T. (2004). Why and how we make art, with implications for art education. Arts Education Policy Review, 105(5), 31-38.Artut, K. Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık, 2002. Barnard, M. (2002). Sanat, tasarım ve görsel kültür. (Çev.: Korkmaz, G.). Ankara: Ütopya Yayınevi.Çakır İlhan, A. (2007). Okulöncesinde sanatlar eğitimi ve drama. Çocukta Yaratıcılık ve Drama. (ss.245-260). Öztürk, A. (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.Çakır İlhan, A. (1999). İlköğretimde değişen yapı ve sanat eğitimi. III. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu-Bildiriler. (ss.346-351). (23-24 Ekim 1999). Tarsus: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kocaoluk Basım ve Yayınevi.Gençaydın, Z. (1993). Sanat Eğitimi. (Editör: Süleyman Eripek). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.Duman, G. Ç. (2006). Çocuğun zihinsel gelişimi ile sanatsal gelişimi arasındaki ilgi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Efland, A. D. (2005). Problems confronting visual culture. Art Education, 4(21), 35-40.Eldering, L. (1996). Multiculturalism and multicultural educatin in an international perspective. Anthropology&Education; Quarterly, 27(3), 315-330.Erinç, S. M. (2004). Sanatın boyutları. Ankara: Ütopya Yayınevi.Gardner, H. (1999). Çoklu zekâ-görüşme ve makaleler. İstanbul: Enka Okulları Yayınları.Gökay (Yılmaz), M. (1998). Birleştirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim 2. Basamağında Sanat Eleştirisinin Uygulanması ve Sonuçları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.İşler, A. (2003). Okulöncesinde disipline dayalı sanat eğitiminin uygulanabilirliğinin kuramsal temelleri ve çocuk gelişimi açısından önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8; 35-54. Keifer-Boyd, K., Amburgy, P. ve Knight, W. (2003). Three approaches to teaching visual culture in K-12 school contexts. Art Education, 37(2), 44-51.Kırışoğlu, O. (2009). Sanat-Kültür-Yaratıcılık. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim –Görmek, Öğrenmek, Yaratmak-. İkinci Basım. Ankara: Pegem Yayıncılık.Kırışoğlu, O. ve Stokrocki, M. (1997). İlköğretim sanat öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası MEGP.Kumar, K. (1999). Sanayi sonrası toplumdan postmodern topluma çağdaş dünyanın yeni kuramları. Ankara: Dost Kitabevi.Kurtuluş, Y. (2001). Sanat eğitiminde işbirlikli öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 201-205.Leppert, R. (2002). Sanatta anlamın görüntüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Lyotard, J. F. (1990). Postmodern toplum. (Çev.: Çiğdem, A.). İstanbul: Ara Yayıncılık.McRobbie, A. (1999). Postmodernizm ve popüler kültür. (Çev.: Özdek, A.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.Mayer, S. ve Sutton, K. (1996). Personality an integrative approach. New Jersey: Prentice Hall.Milbrant, H. K. (1998). Postmodernism in art education: Content for life. Art Education, 51(6), 47-53.Mirzoeff, N. (1998). What is the visual culture? Visaul culture reader. (ss.3-14). Mirzoeff, N. (Ed.). London and New York: Routledge.Mitchell, W. J. T. (1995). What is visual culture? Meaning in the visual arts: Views from the outside. Lavin, I. (Ed.). Princeton: Institute for Advanced Study. Olson, J. L. (2003). Children at the centered of art education. Art Education, 56(4), 43-52.Özsoy, V. ve Alakuş, A. O. (2009). Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Özsoy, V. ve Şahan, M. (2009). Çok alanlı sanat eğitimi yönteminin ilköğretim 6. sınıf resim-iş dersinde öğrenci tutumuna etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 205-227.Parsa, A. F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotografya Dergisi, 19, 1-10. Rogoff, I. (1998). Studying visual culture. Visaul Culture Reader. (ss.14-26). Mirzoeff, N. (Ed.). London and New York: Routledge.Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci -yeni teori ve yaklaşımlar-. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Sabol, R. F. (2000). Studying art history trough the multicultural education looking-glass. Art Education, 55(3), 12-17. San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. San, İ. (1982). “Kültür aktarımı ve çağdaş kültür sorunu içinde sanat eğitiminin yeri”, I. Milli Kültür Şurasında sunulan bildiri, (23-27 Ekim 1982), Ankara.Saybaşılı, N. (2007). Görsel kültüre giriş. Toplumbilim Dergisi-Görsel Kültür Özel Sayısı-, 22.Slavin, R. (1980). Cooperative Learning. Review of Educational Research, 50(2), 315-342.Smith, P. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayınları.Sözen, M. ve Tanyeli, U. (1994). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.Stuhr, P. L. (1994). Multicultural art education and social recontruction. Studies in Art Education, 35(3), 171-178.Şişman, M. (1996). Postmodernizm tartışmaları ve örgüt kuramındaki yansımaları. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 451-464.Tezcan, M. (2002). Postmodern ve küresel toplumda eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık. Ulbricht, J. (1998). Interdisciplinaly Art Education Reeonsidered. Art Education, 51(4), 13-17.Walling, D. R. (2005). Rethinking visual arts education. htpp://ehostvgw10.epnet.com/fulltext.asp?resultSetld adresinden 15. 04. 2005 tarihinde alınmıştır.Yavuz, K. E. (2001). Eğitim ve öğretimde çoklu zekâ teorisi ve uygulamaları. Ankara: Özel Ceceli Okulları Yayınları.Yavuzer, H. (1997). Resimleriyle Çocuk “Resimleriyle Çocuğu Tanıma”. Altıncı Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi.Yılmaz, M. (2007). Görsel sanatlar eğitiminde işbirlikli öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi 15(2), 747-756.Zimmerman, E. (2009). Reconceptualizing the role of creativity in art education theory and practice. Studies in Art Education, 50 (4), 382-399.
Assessment methods and criteria The assessment of this course consists of a midterm exam, a final exam and an assignment. The exams are classical written exams.
Work Placement None
Catalog Content Definition and Content of Art Education; Basic Concepts of Art Education; Art Education Approaches in Historical Process; Theories and Approaches Used in Art Education; Dicipline Based Art Education, Art History, Art Criticism, Aesthetics, Artistic Practices; New Trends in Art Education; Postmodernism and Art Education; Visual Culture and Art Education, Content and Definition of Visual Culture, Theoretical Foundations of Visual Culture, Visual Culture Studies; Multiculturalism and Art Education; Interdisciplinary Art Education.

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations