Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Faculty of Education
  • Department of Turkish and Social Sciences Education
  • Program in Social Studies Education
  • Course Structure Diagram with Credits
  • Museums and Historical Places in Social Studies Teaching
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
Museums and Historical Places in Social Studies Teaching SBÖ344 VI. SEMESTER 2+1 4.0
Language of Instruction Türkçe
Course Type Area Elective Courses
Course Instructor(s) DOÇ. DR. SERVET ÜZTEMUR
Mode of Delivery Face to face
Prerequisites There is no prerequisite or co-requisite for this course.
Courses Recomended Place-Based Education and Out-of-School Learning Environments in Social Studies Teaching
Recommended Reading List Atagök, Tomur., H. Özkasım ve K. Tezcan Akmehmet, haz. (2006) Okul Müze Günleri Öğretmen Paketi. İstanbul: YTÜ Basım-Yayım Merkezi.Bacanlı, Hasan. Gelişim ve Öğrenme. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yay. 2000.Burnham, R. And E. Kai-Kee.(2015). Müze Dersleri. İstanbul: Koç. Üniversitesi Yay.Buyurgan, S. ve L. Mercin (2005). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.Edson, G. And D. Dean.(1997) “The Handbook for Museums”. The Handbook for Museums .London: Routledge, 192-201.Fidan, Nurettin ve M. Erden.(1998) Eğitime Giriş. İstanbul: Alkım Yay.Gartenhaus, Alan, R. (2000) Yaratıcı Düşünme ve Müzeler. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi.Hein, G. E. (1998) Learning in the Museum. Reprinted. New York: Routledge.Hooper-Greenhill, Eilean (edit). (1999) The Educational Role of the Museum. Second Edition. London: Routledge.Hooper-Greenhill, Eilean (edit). (1999) Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Örge Evren, Emine Gül Kapçı. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, No:4.Karadeniz, C. ve Okvuran, A. (2018) Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Türkiye’de Müze Eğitimi: Tarihsel Gelişim ve Gelecek Tasarıları, Millî Folklor, Yıl 30, Sayı 118, 101-113.Dinç, E., & Üztemur, S. S. (2016). Afiş çalışmalarıyla ortaokul öğrencilerinin çevre farkındalıkları ve sosyal katılım becerilerinin geliştirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2018). Place-Based Education and Its Reflections on Social Studies Curriculum. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 19(3).Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2018). Müzeler ve tarihi mekânlarda uygulanan etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin sosyal bilgilere özgü becerilerinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 294-324.Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2017). Müze ve tarihi mekân uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin müze ve tarihi mekân algılarına etkisi: bir eylem araştırması. Gelecek Vizyonlar Dergisi, 1(1), 9-20.ÜZTEMUR, S., Erkan, D. İ. N. Ç., & İsmail, A. C. U. N. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde müze ve tarihi mekân kullanımının 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler algılarına etkisi: Bir eylem araştırması. Journal of Theoretical Educational Science, 11(1), 135-168.Moffat H. and V. Wollard (1999) Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. London: Stationary Office.Onur, B. (2012) Çağdaş Müze, Eğitim ve Gelişim: Müze Psikolojisine Giriş. Ankara, İmge Kitabevi.Onur, B.( 2003) Müze Eğitimi Seminerleri: Akdeniz Bölgesi Müzeleri. Antalya: Suna-İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü Yay.7-23.Tezcan Akmehmet, K., (2013) edit: E. Altınsapan ve N. Küçükhasköylü, Müzeler ve Eğitim: 6. Ünite (Ders Kitabı), Müzecilik ve Sergileme, Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ocak 2013,128-154.Tezcan Akmehmet, K.,(2012) Müze Eğitimi: Okul Programları, Müzebilimin ABC’si, (Hazırlayan Nevra Ertürk ve Hanzade Uralman), İstanbul, Ege Yayınları, 195-208.Tezcan Akmehmet, K., Müzelerin Eğitim Amaçlı Kullanımı Projesi, Uluslararası Katılımlı Eğitim ve Müze Semineri (18-21 Ekim 2007), haz. Prof. Dr. İnci San. Düz. ÇDD (Çağdaş Drama Derneği), SEDER (Sanat Eğitimcileri Derneği), ÇMKD (Çoçuk Müzeleri Derneği) ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kök Yay., 175-187, Ankara: Mart 2008.Tezcan Akmehmet, K. Ve A. Ödekan. (2006) Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi, İTÜ Dergisi b/Sosyal Bilimler, Cilt 3 (1), İstanbul, 47-58.
Assessment methods and criteria 1 midterm, 1 homework and 1 final
Work Placement Within the scope of this course, students will practice museum visits and museum activities in the process of transforming museums into educational environments.
Catalog Content Definition, Features and Functions of the Museum; Museum Education and Education with Museum; Types of Museums; Historical Development, Current Situation and Problems of Museology in Turkey and in the World; Basic Museum Services; Social and Educational Functions of Museums; Educational Services and Activities in Museums; What is a Historical Place, Definition, Features, Functions, Care and Protection; Educational Potential of Historical Places; Learning Activities in Historical Places; Contribution of Museums and Historical Places to Students' Past Knowledge, Critical and Historical Thinking Skills and History Consciousness.

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations