Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Graduate School
  • Department of Primary Education
  • Master of Arts (MA) Degree
  • Program in Pre-school Education
  • Course Structure Diagram with Credits
  • Advanced Child Development and Psychology
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
Advanced Child Development and Psychology OKÖ501 I. SEMESTER 3+0 7.5
Language of Instruction Türkçe
Course Type Required Courses
Course Instructor(s) DR. ÖĞR. ÜYESİ BERRİN DİNÇ
Mode of Delivery The mode of delivery of this course is Face to face
Prerequisites There is no prerequisite or co-requisite for this course.
Courses Recomended None
Recommended Reading List Avcı, N. (2003). Gelişimde 0-3 yaş: yaşama merhaba (1. Baskı). Ankara: Morpa Kültür Yayınları.Aydın, B. (2005). Çocuk ve ergen psikolojisi. Ankara: Atlas Yayın.Aydın, O. (2005). Okulöncesi dönem çocuğunun gelişim özellikleri. Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Yayınları.Başal, H. A. (2007). Gelişim ve psikoloji: nasıl mutlu bir çocuk yetiştirebilirim? (4. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.Beaty, J. J. (2008). Skills for preschool teachers (Eighth Edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall.Brewer, J. A. (2007). Early childhood education: preschool through primary grades (Sixth Edition). Boston: Pearson Education, Inc. Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.Berk, L. E. (2015). Bebekler ve çocuklar: doğum öncesinden orta çocukluğa. N. Işıkoğlu Erdoğan (Ed). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Blank-Mathıeu, M. (2005). Okul öncesi dönemde cinsel farklılıklar (Çev. T. Uysal). İzmir: İlya Yayınevi.Burger, J. M. (2006). Kişilik (Çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.Cirhinlioğlu, F. G. (2010). Çocuk gelişimi ve ruh sağlığı: okul öncesi dönem. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Çağdaş, A. (2008). Anne-baba-çocuk iletişimi. Ankara: Kök Yayıncılık.Çağlak, S. (2005). Okulöncesi dönemde hareket gelişimi ve eğitimi. M. Sevinç (Yayıma hazırlayan). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar, Cilt 1. Ankara: Morpa Kültür Yayınları, 239-244.Dönmezer, İ. (2001). Ailede iletişim ve etkileşim (3. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık. Driscoll, A. & Nagel, N. G. (2008). Early childhood education, birth-8: the world of children, families, and educators (Fourth Edition). Boston: Allyn and Bacon.Güven, N. , Bal, S. (2000). Dil gelişimi ve eğitimi (0-6 yaş çocukları için destekleyici etkinlikler) İstanbul: Epsilon yayıncılık.Haffner, D. (2007). Çocuğunuzun gelişen cinselliği (B. Küçükkal). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. Kail, R. V. (2010). Child development (Fifth Edition). New Jersey: Pearson Education Inc. Upper Saddle River.Kandır, A. (2003). Gelişimde 3-6 yaş “çocuğum büyüyor”. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.Ömeroğlu, E., Kandır, A. (2005). Bilişsel gelişim. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Özer, D. S., Özer, K. (2000). Çocuklarda motor gelişim. İstanbul: Kazancı Kitap Ticaret.Özkızıklı, S. ve Okutan, N. Ş. (2014). Bebeklik ve Okul öncesi Dönemde Cinsel Gelişim ve Eğitim. İsmihan Artan (Ed.) Cinsel Gelişim ve Eğitim (ss: 319-332)Ankara: Hedef YayıncılıkPighin, G. (2005). Çocuklara değer aktarımı (Çeviren: A. Y. Gök). İzmir: İlya İzmir Yayınevi.San Bayhan, P. ve Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Morpa Kültür Yayınları.Santrock, J. W. (2011). Yaşam boyu gelişim: gelişim psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.Seven, S. (2008). Çocuk ruh sağlığı (1. Basım). Ankara: Pegem Akademi.Sevinç, M. (2005). Dil gelişimi ve ilköğretime hazırlık. Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. Cilt I. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 169–176.Sigelman, C. K. (2009). Life-span human development (Sixth Edition). Australia: Wadsworth Cengage Learning.Southam Gerow, M.A. (2014). Çocuklarda ve ergenlerde duygusal düzenleme uygulayıcının rehberi. Ankara: Nobel Yayınları.Taşçı, A. İ. (2010). Cinsel eğitim. İstanbul: İz Yayıncılık. Temel, F. (2001). Ergen ve gelişim yetişkinliğe ilk adım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Trawich-Swith,J.(2013). Erken çocukluk döneminde gelişim: Çok kültürlü bir bakış açısı. (Çev. Ed. B. Akman). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Tuzcuoğlu, N., Tuzcuoğlu, S. (2007). Çocuğun cinsel eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.Uyanık Balat, G. (2005). Değerler eğitimi ve değerler eğitimi programları. A. Oktay ve Ö. Polat Unutkan (Yayıma hazırlayan). Okulöncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 197-209. Uyanık Balat, G., Balaban Dağal, A. (2009). Okulöncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri (2. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.Yazgan İnanç, B., Bilgin, M. ve Kılıç Atıcı, M. (2015). Gelişim psikolojisi. Ankara: PegemA Yayıncılık.Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi (34. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.Yavuzer, H. (2012). Çocuğu tanımak ve anlamak (10. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.Yerlikaya, E. E. , Yazgan İnanç, B. (2017) Kişilik kuramları (13.Baskı). Ankara: Pegem AkademiZembat, R., Unutkan, Ö.P. (2001). Okulöncesi dönemde çocuğun sosyalleşmesinde ailenin yeri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
Assessment methods and criteria 1 midterm and 1 final exam
Work Placement Not applicable
Catalog Content Nature of Development, Basic Concept and Principles ofDevelopment; Factors affecting Development, ResearchMethods used in Child Development and Psychology; BasicTheories of Child Development and Psychology;Evaluating Developmental Periods in Terms of Physical,Cognitive and Psychosocial Development: PrenatalDevelopment, Infancy Development, Early ChildhoodDevelopment, Second (Primary) Childhood Development;Sexual Development and Education; Role of games andtoys in child development; Problems faced during PreschoolPeriod and Solutions and Suggestions to these problems.

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations