Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Graduate School
  • Department of Educational Sciences
  • Master of Arts (MA) Degree
  • Program in Curriculum Development and Instruction
  • Course Structure Diagram with Credits
  • Comparative Higher Education Curricula
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
Comparative Higher Education Curricula EPÖ525 I. SEMESTER 3+0 7.5
Language of Instruction Türkçe
Course Type Elective Courses
Course Instructor(s) DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN SERPİL
Mode of Delivery Face-to-Face
Prerequisites This course has no prerequisites or co-requisites.
Courses Recomended
Recommended Reading List Aypay, A. (2021). Yükseköğretimde 21. Yüzyıl Becerileri. Nobel Akademik Yayıncılık. Bok, D. (2022). Amerika'da Yükseköğretim (Higher Education in America). Küre Yayınları. Corbett, A. (2021). Üniversiteler ve Bilgi Avrupası: AB Yükseköğretim Politikasında Fikirler, Kurumlar ve Siyasal Girişimciliği 1955-2005. Küre Yayınları. Çelik, M. (2019). Osmanlı Medreseleri ve Avrupa Üniversiteleri (1450-1600). Küre Yayınları. Delbanco, A. (2020). Üniversite: Neydi, Ne Durumda ve Nasıl Olmalı (College: What It Was, Is, and Should Be). Küre Yayınları. Erdem, A. R. (2016). Üniversite anlayışındaki değişim: Birinci nesil üniversiteden dördüncü nesil üniversiteye. TYB Akademi Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(16), 21–52. https://www.tyb.org.tr/universite-anlayisindaki-degisim-25192h.htm Frank, D. J., & Gabler, J. (2019). Üniversiteyi Yeniden Kurmak: 20. Yüzyılda Akademide Dünya Çapında Değişimler (Reconstructing the University: Worldwide Shifts in Academia in the 20th Century). Küre Yayınları. Geiher, R. L. (2020). Araştırma ve Bağlantılı Bilgi: II. Dünya Savaşı’ndan İtibaren Amerikan Araştırma Üniversiteleri (Research and Relevant Knowledge: American Research Universities Since World War II). Küre Yayınları. Gül, S. S. & Gül, H. (2014), Türkiye'de Yükseköğretimin Gelişimi, Güncel Durumu ve Eleştirisi, Toplum ve Demokrasi, Yıl: 8, Sayı: 17-18, Ocak-Aralık, 51-66. Günay, D. (2019). Üniversite Felsefesi ve Türkiye’nin Üniversite Sorunu. Büyüyenay Yayıncılık. Gür, B. S. (2016). Egemen Üniversite: Amerika’da Yükseköğretim Sistemi ve Türkiye İçin Reform Önerileri. İstanbul: EDAM (Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları Merkezi) Yayınları. Kerr, C. (2020). Üniversitenin Kullanımları (The Uses of the University). Küre Yayınları.Pelikan, J. (2019). Üniversite Fikri: Bir Yeniden Değerlendirme (The Idea of the University: A Reexamination). Küre Yayınları. Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: SETA. Modernisation of Higher Education (2014). Report to the European Commission on new modes of learning and teaching in higher education. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/fbd4c2aa-aeb7-41ac-ab4c-a94feea9eb1f Pelikan, J. (2019). Üniversite Fikri: Bir Yeniden Değerlendirme (The Idea of the University: A Reexamination). Küre Yayınları. Penprase, B. E. (2018). The fourth industrial revolution and higher education. In: Gleason N.(eds) Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Palgrave Macmillan, Singapore. Raman, A., & Rathakrishnan, M. (2019). Redesigning higher education initiatives for industry 4.0. Hershey PA, USA: IGI Global. Readings, B. (2020). Üniversite Harabeleri (The University in Ruins). Küre Yayınları. TEDMEM (2015). Yükseköğrenimde Dönüşüm İhtiyacı. https://tedmem.org/soylesi/yuksekogrenimde-donusum-ihtiyaci#toggle-id-1 Toprak, M. & Bayraktar, Y. & Özyılmaz, A. (2020). Covıd-19 Pandemisi ve Yüksek Öğrenimde Dijital Dönüşüm: Endüstri 4.0 ve Toplum 5.0 Perspektifinden Bir Değerlendirme. COVID-19 Pandemisinin Ekonomik, Toplumsal ve Siyasal Etkileri. Istanbul University Press. 10.26650/B/SS46.2020.005.15 https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/EC4D43150BF84294B66C2D15B36BD778 YÖK (2018). Yükseköğretim Politikalarında Yeni YÖK 2014’ten Sonrası, Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Yuksekogretim_politikalarinda_yeni_yok.pdf Aypay, A. (2021). Yükseköğretimde 21. Yüzyıl Becerileri. Nobel Akademik Yayıncılık. Bok, D. (2022). Amerika'da Yükseköğretim (Higher Education in America). Küre Yayınları. Corbett, A. (2021). Üniversiteler ve Bilgi Avrupası: AB Yükseköğretim Politikasında Fikirler, Kurumlar ve Siyasal Girişimciliği 1955-2005. Küre Yayınları. Çelik, M. (2019). Osmanlı Medreseleri ve Avrupa Üniversiteleri (1450-1600). Küre Yayınları. Delbanco, A. (2020). Üniversite: Neydi, Ne Durumda ve Nasıl Olmalı (College: What It Was, Is, and Should Be). Küre Yayınları. Erdem, A. R. (2016). Üniversite anlayışındaki değişim: Birinci nesil üniversiteden dördüncü nesil üniversiteye. TYB Akademi Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(16), 21–52. https://www.tyb.org.tr/universite-anlayisindaki-degisim-25192h.htm Frank, D. J., & Gabler, J. (2019). Üniversiteyi Yeniden Kurmak: 20. Yüzyılda Akademide Dünya Çapında Değişimler (Reconstructing the University: Worldwide Shifts in Academia in the 20th Century). Küre Yayınları. Geiher, R. L. (2020). Araştırma ve Bağlantılı Bilgi: II. Dünya Savaşı’ndan İtibaren Amerikan Araştırma Üniversiteleri (Research and Relevant Knowledge: American Research Universities Since World War II). Küre Yayınları. Gül, S. S. & Gül, H. (2014), Türkiye'de Yükseköğretimin Gelişimi, Güncel Durumu ve Eleştirisi, Toplum ve Demokrasi, Yıl: 8, Sayı: 17-18, Ocak-Aralık, 51-66. Günay, D. (2019). Üniversite Felsefesi ve Türkiye’nin Üniversite Sorunu. Büyüyenay Yayıncılık. Gür, B. S. (2016). Egemen Üniversite: Amerika’da Yükseköğretim Sistemi ve Türkiye İçin Reform Önerileri. İstanbul: EDAM (Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları Merkezi) Yayınları. Kerr, C. (2020). Üniversitenin Kullanımları (The Uses of the University). Küre Yayınları.Pelikan, J. (2019). Üniversite Fikri: Bir Yeniden Değerlendirme (The Idea of the University: A Reexamination). Küre Yayınları. Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: SETA. Modernisation of Higher Education (2014). Report to the European Commission on new modes of learning and teaching in higher education. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/fbd4c2aa-aeb7-41ac-ab4c-a94feea9eb1f Pelikan, J. (2019). Üniversite Fikri: Bir Yeniden Değerlendirme (The Idea of the University: A Reexamination). Küre Yayınları. Penprase, B. E. (2018). The fourth industrial revolution and higher education. In: Gleason N.(eds) Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Palgrave Macmillan, Singapore. Raman, A., & Rathakrishnan, M. (2019). Redesigning higher education initiatives for industry 4.0. Hershey PA, USA: IGI Global. Readings, B. (2020). Üniversite Harabeleri (The University in Ruins). Küre Yayınları. TEDMEM (2015). Yükseköğrenimde Dönüşüm İhtiyacı. https://tedmem.org/soylesi/yuksekogrenimde-donusum-ihtiyaci#toggle-id-1 Toprak, M. & Bayraktar, Y. & Özyılmaz, A. (2020). Covıd-19 Pandemisi ve Yüksek Öğrenimde Dijital Dönüşüm: Endüstri 4.0 ve Toplum 5.0 Perspektifinden Bir Değerlendirme. COVID-19 Pandemisinin Ekonomik, Toplumsal ve Siyasal Etkileri. Istanbul University Press. 10.26650/B/SS46.2020.005.15 https://cdn.istanbul.edu.tr/file/JTA6CLJ8T5/EC4D43150BF84294B66C2D15B36BD778 YÖK (2018). Yükseköğretim Politikalarında Yeni YÖK 2014’ten Sonrası, Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Yuksekogretim_politikalarinda_yeni_yok.pdf
Assessment methods and criteria Midterm (Research paper): @Final (Research paper): `
Work Placement
Catalog Content Definition, Scope and Method of Comparative Education; Historical Development of Higher Education in Turkey and the World; Higher Education Curriculum Design Approaches; National and International Higher Education Qualification Frameworks; Global Developments in Higher Education; German Higher Education System; The UK Higher Education System; The US Higher Education System; Japanese Higher Education System; Chinese Higher Education System; South Korea Higher Education System; Higher Education Curriculum Assessment; Effects of Digital Transformation on New Generation University Curricula; Innovative Curricular Models for Higher Education Students.

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations