Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Graduate School
  • Department of Primary Education
  • Doctorate Degree (Ph.D)
  • Program in Primary School Education
  • Course Structure Diagram with Credits
  • Visual Culture and Learning
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
Visual Culture and Learning KÜL601 I. SEMESTER 3+0 7.5
Language of Instruction Türkçe
Course Type Elective Courses
Course Instructor(s) PROF. DR. BURÇİN TÜRKCAN
Mode of Delivery The mode of delivery of this course is Face to face
Prerequisites There is no prerequisite or co-requisite for this course.
Courses Recomended None
Recommended Reading List Artut, K. Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık, 2002. Barnard, M. (2002). Sanat, tasarım ve görsel kültür. (Çev.: Korkmaz, G.). Ankara: Ütopya Yayınevi.Bourdieu, P. (2006). Sanat aşkı, Sanat müzeleri 2. Artun, A. (Ed.). İstanbul: İletişim Yayınları.Çakır İlhan, A. (2007). Çocuk resimlerinde popüler kültürün izleri. V. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi -Popüler Kültür ve Çocuk-. (ss.311-316). (12-14 Ekim 2005). Ankara: Dipnot Yayınları. Efland, A. D. (2005). Problems confronting visual culture. Art Education, 4(21), 35-40.Eisner, W. E. (1982). The contrubution of painting to children’s cognitive development. Stanford U. Boston, 164(3), 227-237.Erinç, S. M. (2004). Sanatın boyutları. Ankara: Ütopya Yayınevi.Gardner, H. (1990). Art education and human development. (Occasional Paper 3). Los Angeles: Tha Getty Education Institute for Arts.Genç, A. ve Sipahioğlu, A. (1990). Görsel algılama-sanatta yaratıcı süreç. İzmir: Sergi Yayınevi. Hall, S. (1997). Representetion: Cultural Representation and Signifying Practices. London: Sage Publication.Herrmenn, R. (2005). The disconnect between theory and practice in a visual culture approach to art education. Art Education, 7(4), 41-46.Karadağ, Ç. (2004). Görme kültürü (Görüntüler evreni). Ankara: Doruk Yayınları. Keifer-Boyd, K., Amburgy, P. ve Knight, W. (2003). Three approaches to teaching visual culture in K-12 school contexts. Art Education, 37(2), 44-51.Kırışoğlu, O. (2009). Sanat-Kültür-Yaratıcılık. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim –Görmek, Öğrenmek, Yaratmak-. İkinci Basım. Ankara: Pegem Yayıncılık.Kumar, K. (1999). Sanayi sonrası toplumdan postmodern topluma çağdaş dünyanın yeni kuramları. Ankara: Dost Kitabevi.Leppert, R. (2002). Sanatta anlamın görüntüsü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Lyotard, J. F. (1990). Postmodern toplum. (Çev.: Çiğdem, A.). İstanbul: Ara Yayıncılık.McRobbie, A. (1999). Postmodernizm ve popüler kültür. (Çev.: Özdek, A.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.Milbrant, H. K. (1998). Postmodernism in art education: Content for life. Art Education, 51(6), 47-53.Mirzoeff, N. (1998). What is the visual culture? Visaul culture reader. (ss.3-14). Mirzoeff, N. (Ed.). London and New York: Routledge.Mitchell, W. J. T. (2002). Showing seeing: A critique of visual culture. Journal of Visual Culture, 1(165), 165-171.Mitchell, W. J. T. (1995). What is visual culture? Meaning in the visual arts: Views from the outside. Lavin, I. (Ed.). Princeton: Institute for Advanced Study. Olson, J. L. (2003). Children at the centered of art education. Art Education, 56(4), 43-52.Özsoy, V. ve Alakuş, A. O. (2009). Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Parsa, A. F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotografya Dergisi, 19, 1-10. Rogoff, I. (1998). Studying visual culture. Visaul Culture Reader. (ss.14-26). Mirzoeff, N. (Ed.). London and New York: Routledge.San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. San, İ. (1982). “Kültür aktarımı ve çağdaş kültür sorunu içinde sanat eğitiminin yeri”, I. Milli Kültür Şurasında sunulan bildiri, (23-27 Ekim 1982), Ankara.Saybaşılı, N. (2007). Görsel kültüre giriş. Toplumbilim Dergisi-Görsel Kültür Özel Sayısı-, 22.Slavin, R. (1980). Cooperative Learning. Review of Educational Research, 50(2), 315-342.Smith, P. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayınları.Sözen, M. ve Tanyeli, U. (1994). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.Şişman, M. (1996). Postmodernizm tartışmaları ve örgüt kuramındaki yansımaları. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 451-464.Tezcan, M. (2002). Postmodern ve küresel toplumda eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık. Türkcan, B. (2013). Çocuk resimlerinin analizinde göstergebilimsel bir yaklaşım. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 585-607.Türkcan, B. ve Girmen, P. (2012). İlköğretim öğrencilerinin şiir ve resimlerinin göstergebilimsel analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 241-263.Türkkan, B. (2008). İlköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Ünver, G. (2003). Yansıtıcı düşünme. Ankara: Pegem A Yayıcılık.Yavuzer, H. (1997). Resimleriyle Çocuk “Resimleriyle Çocuğu Tanıma”. Altıncı Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Assessment methods and criteria Course rating, 1 midterm, 1 final and 1 consists of homework. Midterm is in the form of a classic exam. Final exams and homework are includes the practical works.
Work Placement None
Catalog Content Definition and content of visual culture, the meaning of culture and visual culture, the basic components of visual culture; Theoretical foundations of visual culture, visual culture and postmodernism; Social and cultural functions of visual culture, usage patterns of visual culture on science, art, technology and daily life, popular culture; Visual culture and learning styles, vision and visual expression, process of producing images, cultural layers of visualizing, visual perception and learning, visual indicators and learning, cultural factors and learning; Visual culture studies in education, the basic components of visual culture studies, influence of visual cul

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations