Anadolu Info Package Anadolu Info Package
  • Info on the Institution
  • Info on Degree Programmes
  • Info for Students
  • Turkish
    • Turkish Turkish
    • English English
Profile of the Programme Specific Admission Requirements Qualification Requirements and Regulations Recognition of Prior Learning Educational Staff Programme Director & ECTS Coord. Field Qualifications Key Learning Outcomes Course Structure Diagram with Credits Matrix of Program Outcomes&Field Qualifications Matrix of Course& Program Qualifications Examination Regulations, Assessment and Grading Graduation Requirements Access to Further Studies Occupational Profiles of Graduates
  • Faculty of Health Sciences
  • Department of Social Services
  • Course Structure Diagram with Credits
  • Social Work With Children
  • Description
  • Description
  • Content
  • Learning Outcomes
  • Learning Activities and Teaching Methods
  • Course's Contribution to Prog.
  • Assessment Methods

Course Title Code Compulsory/Elective Laboratory + Practice ECTS
Social Work With Children SHZ235 III. SEMESTER 3+0 4.0
Language of Instruction Türkçe
Course Type Area Elective Courses
Course Instructor(s) DOÇ. DR. TAHİR EMRE GENCER
Mode of Delivery The mode of delivery of this course is Face to face
Prerequisites There is no prerequisite or co-requisite for this course.
Courses Recomended Children rights
Recommended Reading List 1. Acar, H. (2006). Sokak Çocuklarına Yönelik Hizmetlerin Değerlendirilmesi: Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.2. Acar, H. (2010). Children Working In The Streets And In The Service Sector In Turkey “A Comparative Study”. Journal of Human Sciences, 7(1), 1009-1019. 3. Acar, H. (2010). Sokakta Yaşayan ve/veya Çalıştırılan Çocuklara Yönelİk Hizmet Modelinin ve İl Eylem Planlarının Değerlendirilmesi Raporu. Ankara.4. Akbaş, E. ve Topçuoğlu, R. A. (2009). Modern Çocukluk Paradigmasinin Oluşumu-Eleştİrel Bİr Değerlendİrme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-104.5. Boyd Webb, N. (2017). Çocuklarla sosyal hizmet uygulaması. Erbay, E. (Çev. Ed.), I. Baskı, Ankara: Nika Yayınevi, 194-222.6. ÇSGB, (2017). Çocuk İşçiliği ile Mücadele Ulusal Programı. Ankara. https://www.csgb.gov.tr/media/4755/cocuk_isciligi_rev_23032017.pdf7. Erbay, E. (2011). Türkiye’de Çocuk Haklarını Tanıtma, Yaygınlaştırma ve Izlemeye Yönelik Uygulamaların Eleştirel Analizi ve Bir Model Önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.8. Erdur-Baker, Ö. ve Serim-Yıldız, B. (2017). Çocuk ve Ergenler. Ö. Erdur-Baker ve T. Doğan (Eds.), Afetler, Krizler, Travmalar Ve Psikolojik Yardım (2. Baskı ed., s. 25-42). Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği.9. Gencer, T. E. ve Karagöz, D. (2016). Mülteci çocukların mekânsal ve psiko-sosyal yoksunlukları: kentsel alanlarda mülteci çocuk olmak. A. Çolpan Kavuncu (Ed.), Kentsel Güvenlik ve Çocuk Suçluluğu (37-48). Ankara: Polis Akademisi Yayınları.10. Gencer, T. E. (2017). Göç ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme: Suriyeli Çocukların Eğitim Gereksinimi ve Okullaşma Süreçlerinde Karşılaştıkları Güçlükler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 838-851.11. Gencer, T. E. (2019). Göç Süreçlerindeki Çocukların Karşılanamayan Gereksinimleri, Haklara Erişimleri ve Beklentileri: Ankara ve Hatay'da Yaşayan Suriyeli Çocuklar Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.12. Gencer, T. E. (2019). Dezavantajlı bireylerle ve marjinalize olmuş gruplarla çalışırken sosyal işlevselliği geliştirme ihtiyacı ve savunuculuk faaliyetleri. Ö. Altındağ, O. Tatlıcıoğlu, Y. Kryvenko (Ed.), Current Problems and Approaches in Social Work (73-83). Londra: IJOPEC Publication.13. Gencer, T. E., Erkul, E. ve Özmen, M. (2020). Kent Özelinde Gereksinim Temelli Çocuk-Mekân Tartışmaları ve Çocuk Dostu Alan Olanakları. Kentsel Sosyal Hizmet. Buz, S., Gencer, T. E. ve Bolgün, C. (Ed.), I. Baskı, Ankara: Nobel Yayınevi, 265-301.14. IJBBD (1994). Children and Youth Services, Organizations and Institutions in the Federal Republic of Germany, Bonn.15. Işık, Oğuz ve M. Melih Pınarcıoğlu. Nöbetleşe Yoksulluk, Gecekondulaşma ve Kent Yoksulları: Sultanbeyli Örneği. Birinci Baskı,İstanbul: İletişim Yayınları, 2001.16. Kağıtçıbaşı Çiğdem. Toplumsal Tarihte Çocuk. Sempozyum/Atölye 2. 23-24 Nisan 1993. Tarih Vakfı Yayınları. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. İstanbul, 1994: 31-38.17. Karataş, K. (2007). Türkiye'de Çocuk Koruma Sistemi ve Koruyucu Aile Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(2), 7-19.18. Karataş, Kasım, Acar Hakan, Cankurtaran Öntaş Özlem, Baykara Acar Yüksel ve Elif Gökçearslan. “Türkiye’de Çocuğun Korunması: Osmanlı’dan Günümüze Çocuk Refahına Yönelik Düzenlemeler,” Toplum ve Sosyal Hizmet. 15,1, Nisan 2004: 15-25.19. Karataş, K., Attepe Özden, S., Ege, A., Fırat, E., Erim, F. ve Aslan, H. (2016). Ankara Sokaklarında Çalıştırılan Çocuklar: Sorunlar ve İhtiyaçlar. Ankara: Anıl Grup Matbaacılık Yayıncılık.20. Karataş, K., Gencer, T. E., Çalış, N. ve Ege, A. (2016). Öğrenci Sorunlarının Okul Sosyal Hizmeti Bağlamında Değerlendirilmesi. Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını, 70-80.21. Kırımsoy, E., Acar, H., Sevük, H., Kaynak, H., Aydın, M., Antakyalıoğlu, Ş., Özdemir, U., Mutlu, Y. ve Acar, Y. (2013). Çocuk Adalet Sistemi Çalışanları Eğitim Programı. Sosyal Çalışma Görevlileri için Eğitim Kitabı. Ankara: UNİCEF: Türkiye’de Çocuklar için Adalet.22. Kurnaz, Ş. A. (2007). Çocuk Yoksulluğu. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 12(12).23. Maluccio, Anthony N (1995). “Children: Direct Practice,” Encyclopedia of Social Work. 19th Edition. Washington, DC.,NASW Press.24. Öner, Ö. (2015). Çocuklar ve Savaş. A. D. Başterzi ve A. T. Aker (Eds.), Barış Kitabı: Bireyden Topluma Savaşın ve Barışın Ruh Hali (s. 175-183). Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları.25. Özservet, Y. Ç. (2016). Göç ve Çocuk Özel. Göç Dergisi, 3(1), 1-4.26. Öztürk, A. (2008). Çocuk Yoksulluğunda Yaşama, Sağlık ve Beslenme Hakları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 19(2), 67-80.27. Polat, G. (2007). İç Göçün Çocuk Ruh Sağlığına Etkisi ve Sosyal Hizmet Müdahalesİ. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(1), 91.28. Postman, N. (1995). Çocukluğun Yokoluşu: İmge Kitapevi Yayınları.29. Uluğtekin, Sevda (2001). “Yirminci Yüzyılda Türkiye’nin Çocukları: Sorunlar ve Beklentiler” Prof. Dr. Nihal Turan’a Armağan. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayınları No:28.30. Uyan Semerci, P., Müderrisoğlu, S., Karatay, A., Ekim Akkan, B., Kılıç, Z., Oy, B. ve Uran, Ş. (2012). Eşitsiz Bir Toplumda Çocukluk: Çocuğun "İyi Olma Hali" ni Anlamak: İstanbul Örneği. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.31. Yavuzer, H. (1994). Ana-baba ve çocuk (7. baskı ed.). İstanbul: Remzi Kitabevi.32. Yolcuoğlu, İ. G. (2009). Çocuğun İyilik Hali ve Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 19(2), 85-93.
Assessment methods and criteria Assesment of this course consist of 1 midterm, 1 final and 1 homework.
Work Placement N/A
Catalog Content The Concept of Childhood; Child Protection System; Juvenile Justice System; Child Rights and Child Legislation; Developmental Characteristics of Childhood; Principles of Working with Children; Policies and Services for Children in Turkey; Children at Risk and Children in Need of Protection (Policies and Services); Child Poverty; Children in Migration Processes; Working Children (Child Labour); Juvenile Delinquency; Child Abuse and Neglect; Child and Addiction (Alcohol, Substance, Technology Addiction, Unconscious Internet Use); Case Studies and Case Based Intervention on Working with Children.

  • Info on the Institution
  • Name and Adress
  • Academic Calendar
  • Academic Authorities
  • General Description
  • List of Programmes Offered
  • General Admission Requirements
  • Recognition of Prior Learning
  • Registration Procedures
  • ECTS Credit Allocation
  • Academic Guidance
  • Info on Degree Programmes
  • Doctorate Degree / Proficieny in Arts
  • Master's Degree
  • Bachelor's Degree
  • Associate Degree
  • Open&Distance Education
  • Info for Students
  • Cost of living
  • Accommodation
  • Meals
  • Medical Facilities
  • Facilities for Special Needs Students
  • Insurance
  • Financial Support for Students
  • Student Affairs Office
  • Info for Students
  • Learning Facilities
  • International Programmes
  • Practical Information for Mobile Students
  • Language courses
  • Internships
  • Sports and Leisure Facilities
  • Student Associations